DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI


DATUK SERI MOHD NAJIB RAZAK


DATUK SERI ONG KA TING


DATUK SERI S SAMY VELLU


DATUK SERI DR.LIM KENG YAIK


DATUK SERI RAFIDAH AZIZ


DATUK SERI SYED HAMID ALBAR


TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN


DATUK ZAINUDIN MAIDIN


TAN SRI BERNARD DOMPOK


DATUK DR. FONG CHAN ONN


DATUK SERI MOHAMED NAZRI ABDUL AZIZ


DATUK SERI RADZI SHEIKH AHMAD


DATUK SERI HISHAMUDDIN HUSSIEN


DATUK SERI DR. RAIS YATIM


DATUK SERI SHAHRIZAT ABDUL JALIL


DATUK SERI DR. JAMALUDDIN JARJIS


DATUK TENGKU ADNAN TENGKU MANSOR


DATUK CHAN KONG CHOI


DATUK ZULHASNAN RAFIQUE


DATUK PETER CHIN FAH KUI


DATUK MOHD SHAFIE APDAL


DATUK MUSTAPA MOHAMED


DATUK SERI ABDUL AZIZ SHAMSUDDIN


DATUK DR ABDULLAH MOHD ZAIN


DATUK DR CHUA SOI LEK


DATUK SERI EFFENDI NORWAWI


DATUK SERI AZMI KHALID


DATUK MOHAMED KHALED NORDIN


DATUK DR MAXIMUS JOHNITY ONGKILI


DATUK SERI AZALINA OTHMAN SAID





May 2008





Lucutkan Jawatan Mukhriz Dalam UMNO



My Photo
Name:
Location: Casa Almyra, Johor Baharu, Malaysia

Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar di lautan telah banyak kapal yang karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat dilautan hidup ini.






Get your own playlist at snapdrive.net!














  • Shahrir Umno
  • Menteri Belia & Sukan
  • MB Selangor
  • Agenda Selangor
  • Layar Pejuang
  • Laman Marhaen
  • Parlimen Pengerang
  • Pemuda Kepala Batas
  • UMNO Terengganu
  • Young Malaysia
  • Ganu Kita
  • Ganu Lening
  • Isu Hot
  • Tepak Bersulam
  • Norzah Kepol
  • Agenda Daily



  • Anai-Anai
  • Gman Sayung
  • Infinity War
  • Kata Hati
  • Kelate Baru
  • Kuntakinte
  • Kedai Kopi
  • Lahabau
  • Laksamana-VII
  • Penaku Menari
  • Pemuda Berani
  • Putra On9
  • Parang Tumpul
  • Pasca Merdeka
  • Siapa Nak Jawab
  • Sarung Keris
  • Suara Merdeka
  • Suara Johor
  • Warong Kopi
  • Warisan Bonda





  • <$BlogDateHeaderDate$>
    Tun Keluar Parti Antara Hikmah dan Sempadan
    Tun tidak lagi memberikan lagi pilihan lain kepada ahli UMNO . Selagi Pak Lah tidak letak jawatan beliau akan terus berada di luar UMNO.

    Pagi ini Tun Dr Mahathir Mohamad telah pun mengumum keluar dari UMNO. Bekas Perdana Menteri itu membuat pengumuman itu di Majlis Anjuran Himpunan Melayu Kedah di Alor Star.

    Sebelum itu semasa majlis dailog dengan kira-kira 1,000 orang yang menghadirinya beliau mencadangkan Ketua-ketua UMNO cawangan dan bahagian keluar parti beramai-ramai sehingga Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi letak jawatan. Katanya ini kerana jika mereka tunggu sehingga pemilihan UMNO Disember ini Abdullah akan menang tanpa bertanding jawatan itu.

    Nyata Tun bagaikan dalam keadaan yang tertekan apabila Perdana Menteri mengarahkan penguam Negara untuk menjalankan siasatan rapi mengenai isu kes vedio Linggam dan sebelum ini di Johor, Tun juga mengesa agar ahli UMNO menyingkirkan Presiden UMNO.
    Keadaan ini telah sampai ke kemuncak di mana krisi Tun dan Pak Lah ini tidak lagi dapat dipulihi melainkan salah seorang dari mereka berundur diri. Namun apakah alasan Tun untuk menyingkirkan Pak Lah kerana Pak Lah adalah presiden parti yang dipilih oleh ahli UMNO secara sah.

    Alasan Tun untuk menyelamatkan parti tidak lagi relevan kerana usaha memulihkan parti telah dan sedang dilakukan oleh Presiden UMNO untuk mencuci najis-najis yang juga dibuat oleh Tun (Beliau mengakui akan perbuatan beliau ini). Umno kini dalam proses memperbetulkan kesilapan yang telah berlaku pada pilihanraya yang kedua belas lalu.

    BN dan UMNO sebenarnya tidak tewas dalam pilihanraya yang lalu dan BN adalah merupakan parti yang memerentah dan kekalahan di empat buah negeri adalah kerana kesilapan yang perlu di tanggung bersama oleh ahli dan pemimpin BN.

    Kita tidak dapat menghalang Tun untuk keluar dari parti dan jika ini adalah pilihan dari Tun kita terpaksa menerimanya bagi kebaikan dan keutuhan UMNO. Sepatutnya Tun telah melakukan ini dahulu lagi, Apalah guna kita mempunyai ahli parti yang sentiasa memburukkan parti dan juga pemimpin parti.

    Ramai yang berpendapat ini adalah tindakan yang tepat dan ianya juga boleh menilaikan akan sokongan ahli parti kepada Tun kerana selama ini Tun merasakan bahawa beliau mendapat sokongan dari ahli parti akar umbi dan juga pemimpin parti.Selain itu ini juga akan menyenangkan proses memngendalikan UMNO tanpa gangguan dari dalaman.

    Sebenarnya Tun telah mendapat merasakan bahawa sokongan kepada Pak Lah kian menebal saban hari dan sokongan kepada beliau agak berkurangan kebelakangan ini dan Tun juga telah merasakan bahawa Pak lah akan menang tanpa bertanding dan ini mmebuktikan bahawa Pak Lah mendapat sokongan .

    Sebenarnya Tun tidak perlu bimbang , sekiranya Pak lah tidak dapat sokongan pasti Pak Lah tidak akan menang dan silap-silap Pak Lah tidak mendapat pencalonan yang cukup.

    Tun membuat pengumuman untuk keluar parti setelah dicabar oleh salah seorang hadirin yang mencabarnya buat pengumuman terus. Menjawab soalan para wartawan dalam sidang akhbar lepas majlis itu Dr Mahathir beritahu beliau akan hantar surat rasmi keluar UMNO kepada Setiausaha Agung UMNO dalam masa terdekat.Katanya beliau akan masuk balik UMNO sekiranya Abdullah letak jawatan.Dr Mahathir bagaimanapun tidak meminta para ahli UMNO yang nak ikut tindakannya itu masuk parti lain.
    Sementara itu Ketua UMNO Bahagian Cheras Datuk Syed Ali Alhabshee dalam reaksi segera kepada tindakan Dr Mahathir nak keluar UMNO meminta Perdana Menteri segera duduk dan berbincang dengan bekas Perdana Menteri itu.

    Beliau menilai tindakan keluar parti itu tidak wajar dan boleh mengugat kestabilan parti.Beliau juga mendesak semua para pemimpin UMNO khususnya para ahli Majlis Tertinggi bertindak segera menyelesaikan kemelut terbaru ini.Katanya mereka tidak boleh lagi diam dalam soal ini.
    Adalah lebih baik Tun berada diluar UMNO dan jangan mencampuri lagi urusan UMNO setelah Tun sendiri yang mengumumkan persaraan beliau dan mahu berehat untuk menghabiskan saki baki kehidupan bersama keluarga. Harap Tun dapat membawa Mukhriz , Fuad Zakarsi , Syed Ali , Muhiyuddin Yassin , Khir Toyo , Ruhanie Ahmad , Tengku Razaleigh Hamzah untuk keluar dari UMNO.

    Pada mulanya ramai yang menganggap tidak akan ada lagi perpecahan dalam UMNO setelah Tun bersara, rupa-rupanya andaian mereka ini semuanya salah kerana masih ada perpecahan dalam UMNO walaupun Tun telah bersara. Ini adalah merupakan perpecahan kali ke tiga semenjak era Tun bersama UMNO dan ramai yang berharap UMNO akan dapat bangun kembali selepas ini.

    Kemungkinan besar semua ahli laman web yang pro Tun akan mengikuti jejak Tun keluar dari parti dan menggugurkan slogan Kelab menyokong UMNO kerana Tun bukan lagi ahli UMNO.
    Berita sebelum ini.

    Tun minta ahli UMNO singkir Pak Lah
    Kemarahan Tun kini amat memuncak sehingga beliau dengan terus terang meminta seluruh ahli UMNO menyingkir Presiden UMNO , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menyelamatkan parti itu terus musnah di satu pada forum bertajuk 'UMNO Pasca Pilihan Raya Umum 12: Suara Hati Rakyat' yang dianjurkan oleh Badan Bertindak Gabungan Ahli-Ahli Akar Umbi UMNO Johor di Johor Bharu tengahari Sabtu lalu.

    Beliau turut menyebut nama Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin antara nama-nama yang layak menggantikan Abdullah. Katanya, beliau tidak kisah siapa yang akan menjadi pengganti asalkan Abdullah disingkirkan segera.

    Antara ahli panel forum berkenaan ialah anak Dr. Mahathir yang juga Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz, bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Ruhanie Ahmad dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan NST, Datuk A. Kadir Jasin.

    Dr. Mahathir turut diiringi oleh isterinya Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali dan turut hadir veteran UMNO, Tan Sri Abdul Aziz Tapa.

    Semasa sesi soal jawab dengan para hadirin Dr Mahathir mengulangi hal sama ketika ditanya apakah langkah-langkah yang akan dilakukannya segera jika katakan beliau diberi kuasa untuk tempoh 100 hari.

    Katanya banyak yang akan dilakukan tetapi yang pertama ialah singkir Abdullah. Ditanya mengenai hasrat anaknya Mukhriz nak bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia,Dr Mahathir berkata itu adalah haknya.

    "Dulu masa saya Perdana Menteri...saya tak bagilah,"katanya. Ditanya apakah ini bermaksud beliau merestui Mukhriz bertanding , Dr Mahathir lantas berkata," ini bukan soal restu tetapi hak dia."

    Mengenai andaian Mukhriz kelak akan hanya menjadi penyambung lidahnya menerusi jawatan itu,bekas Perdana Menteri itu secara sinis berkata semua orang patut tutup mulut.
    "Saya patut tutup mulut semua orang. Banyak orang dok bercakap semacam saya suruh Pak Lah turun jadi semua orang yang kata sedemikian adalah penyokong saya dan patut tutup mulutlah."

    Nota:
    1.Hari ini Tun kata dia tidak kesah siapa yang akan menggantikan Pak Lah tetapi apabila sudah ada pengganti beliau akan cuba menyingkirkan pengganti itu pula dan sekali lagi akan menelanjangkan UMNO dan memusnahkan UMNO. Kalau ini beliau akan berkata bahawa apa yang beliau lakukan ini juga satu kesilapan. Tetapi beliau tidak boleh membiarkan kesilapan itu berlanjutan.

    2.Krisis antara Tun dan Pak Lah ini telah menyebabkan banyak kepunahan dalam UMNO dan tindakan segera harus dilakukan, sekiranya Tun gagal menyingkir Pak Lah , Pak Lah perlu menyingkir Tun, Nak buat macam mana kalau ini yang dipinta oleh Tun dan jika ini yang sering dicabar oleh Tun.

    3.Antara ahli panel yang mengambil bahagian dalam forum berkenaan adalah bekas YB Parit Sulung Datuk Ruhanie Ahmad yang merupakan seorang bekas wakil rakyat yang kecewa kerana tidak dapat bertanding di Parlimen berkenaan pada tahun 2004 dan seterusnya 2008. Kadir Jasin bekas pengarang NST yang sememangnya kita ketahui kecewa dengan Pak Lah kerana kehendak perniagaannya tidak dipenuhi.

    4.Langsung tidak ada nampak akan perubahan Tun untuk memperbaiki UMNO melainkan untuk menyingkirkan Perdana Menteri, apakah bila Pak Lah disingkir UMNO pasti dan Tun pasti BN dan UMNO akan menang besar kembali.

    5. Forum yang dianjurkan oleh sebuah laman web pro ini yang bertopengkan Pasca UMNO adalah lebih baik ditukarkan kepada Forum desakan Pak Lah berundur dan lantik Mukhriz sebagai Ketua Pemuda UMNO kerana ini lah matlamat forum ini yang sebenar.
    0 Comments:

    Post a Comment

    << Home